Miten pitää käsiä kuvassa?

  • Asento ja olemus

  • Rentous

  • Turvallisuuden tunne

  • Kehonkieli

  • Kuvauksellisuus


”Miten sä pidät yleensä sun käsiä?” 

Kysyn tuon kysymyksen melkein aina kuvattavalta. Vaikka otettaisiin Teams-kuva, missä kädet eivät näy, niiden asento vaikuttaa olemukseen ja ryhtiin ja sitä kautta henkilökuvan yleisvaikutelmaan.

Jos ryhti ei luonnostaan ole kuin kreikkalaisella patsaalla, käsien roikottaminen sivulla saattaa tuoda hartioita eteen ja alas. Käsien laittaminen taskuun samoin. Tosin jos on tottunut pitämään käsiä taskussa, mukaan tulee rentous. Kääntämällä kuvattavan vartaloa hieman saadaan rento ja ryhdikäs asento kameralle. 

Käsien laittaminen puuskaan on perinteisesti torjuva ja etäännyttävä ele, mutta käsien laittaminen rinnan päälle tuo myös turvaa. Ja se saattaa helpottaa rentoutumaan, mikä taas näkyy ilmeessä. Käsien laittaminen puuskaan nostaa myös ryhtiä, mikä toimii useimmiten. Jos kädet ovat puuskassa, on tärkeää näyttää muuten ystävälliseltä - ellei oma tyyli ole ”kiukkuinen”. 

Käsien asennolla kevennystä ja ryhtiä

Me suomalaiset suosimme usein yksivärisiä vaatteita. Kun otetaan puolivartalokuva ja vaate on yksivärinen, tulee kuvaan helposti iso elementti. Se saadaan kevennettyä taittamalla kädet kyynärpäistä eteen ja laittamalla ne yhteen (ks. esim. pääministeri Marin). Samalla käsillä on joku luonnollinen paikka, missä niitä pitää ja kun kädet pitävät toisistaan kiinni, se helpottaa jännitystä. Studiollani saatan antaa kahvikupin kuvattavalle, jolloin käsillä on joku luonnollinen tehtävä ja ne pysyvät helposti ”oikeassa” asennossa. Usein pyydän kuvattavaa kuvittelemaan, että kädessä on kahvikuppi tai skumppalasi. 

Jos kuvattavalla henkilöllä on silmälasit, ne voi ottaa käteen, jolloin käsillä on luonnollinen tehtävä ja muutenkin henkilökuvaan tulee luonnollista dynamiikkaa.

Älä suojaudu

Alitajuisesti turvallisen tuntuinen paikka käsille on vartalon edessä alhaalla. Tuo asento näyttää kuitenkin mielestäni turhan nöyrältä ja korostaa tarvetta ”suojautua”. Yleensä valokuvaajana pyydän kuvattavaa nostamaan kädet vatsan kohdalle, jolloin päästään helposti aiemmin mainittuun asentoon, missä käsien asento keventää poseerausta ja parantaa ryhtiä. 

Käsiä ei kannata missään asennossa puristaa vartaloa vasten, sillä se leventää käsiä hauiksen kohdalta.

Melkeinpä ainoa asento henkilökuvassa, mihin en mielelläni käsiä ohjaa, on selän taakse. Valokuva kun on kaksiulotteinen, niin kädet katkeavat kuvassa hassusti, jos ne vie selän taakse. 

Jokainen omalla tavallaan

Pitää muistaa, että jokaisella on oma tyyli ja oma olemus. Se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Siksi henkilökuvassa tärkeää on kokeilla, mikä kuvattavalle toimii ja pitää mielessä, että viimeistellyn asennon sijaan tärkeää on vaikutelma, jonka valokuva antaa. Jos kädet ovat puuskassa, mutta ilme on ystävällinen, tulee henkilökuvasta luottavainen fiilis. Jos kädet roikkuvat alhaalla, mutta ryhti on hyvä ja ilme levollinen, on vaikutelma henkilökuvassa itsevarma. 

Pohdittavia kysymyksiä kuvattavalle:

  • Missä käteni yleensä ovat, kun olen rennosti?

  • Minkälaisen viestin haluan antaa kehonkielellä?

  • Tarvitaanko erilaisia kuvia eri tilanteisiin?

Onko henkilökuvaus ajankohtainen?

Ota yhteyttä!


Lari Järnefelt

I love working with people. Camera is a way to express myself, but when I’m photographing people, the camera and the lights are just a way to record the creative process that happens between the photographer and the person being photographed. 

www.feltfotografi.fi
Edellinen
Edellinen

Johtajien valokuvaus

Seuraava
Seuraava

Kuvankäsittelystä